Lidingö SK Volleyboll - Verksamhetsberättelse 2019-2020

17 DEC 2020 23:27
Ett positivt år trots turbulenta tider
  • Uppdaterad: 17 DEC 2020 23:27

I korthet

• Lidingö SK Volleyboll har haft en stark tillväxt i antal aktiva medlemmar. Vi har etablerat en stabil ekonomisk situation i föreningslivets Sverige som i grunden bygger på frivilliga insatser från tränare, föräldrar och anhöriga samt våra stöttande sponsorer.
  • Föreningen har bedrivit verksamheten med fokus på barn och ungdomar i åldersspannet 9-22 år men äldre spelare är också självklart välkomna.
  • Klubben mår bra och har sportsligt presterat bra under ett turbulent år präglat av Corona.

Volleybollen viktig i Coronatider

Då coronapandemin drabbade oss i mars avstannade all tävlingsaktivitet för alla åldrar. Föreningen kunde dock fortsätta med sin träningsverksamhet, då vi kunde hålla oss inom de ramar som Folkhälsomyndigheten rekommenderade. Det har känts otroligt viktigt att kunna fortsätta att erbjuda träningsmöjligheter för våra barn och ungdomar under en vår då många har haft skola på distans. Där har volleybollen blivit en naturlig plattform för kontakt och engagemanget och närvaron bland utövarna har varit stort.

Utan våra sponsorer hade verkligheten sett annorlunda ut

Vi vill passa på att tacka alla våra sponsorer som möjliggör klubbens alla aktiviteter. Utan er hade klubbens volleybollvardag sett annorlunda. I föreningslivets Sverige som bygger på ideella insatser blir våra sponsorer oerhört viktiga för den sport vi älskar. Och utan er hade vi inte nått de framgångar vi gjort under året (se längre ner). Samtidigt som ni visar ert varumärke och engagemang så bidrar er insats till hyra av hallar, inköp av bollar & matchkläder samt möjlighet att delta på turneringar runt om i landet vilket uppskattas enormt av alla i klubben. Tack för ert stöd!

Inget av detta vore heller möjligt utan det hårda arbete som alla tränarna på gör på hallgolven. Ett stort tack riktar vi till dem! Vi tackar också dem som hjälper till med administration och självklart också alla tröjtvättande föräldrar, för den tid de lägger ner vid sidan av sina arbeten!

Volleyboll Damer

Damlaget har spelat seriespel i division 2 mellersta östra. Laget låg på en andraplats i serien när säsongen avbröts. Det får ses som ett bra resultat, då vi har en mycket ung trupp.

Lidingö SK har under säsongen haft en mycket stark trupp på Riksidrottsgymnasiet i Falköping (totalt 7 spelare), och dessa spelar seriespel med RIG Falköping, men med oss i alla ungdomssammanhang.

Det första var U23-SM i Lund, där Lidingö SK slutade på fjärde plats. Vidare under säsongen blev det en femteplats på Ungdomens Grand Prix (U19) i Uppsala. U20-SM sköts upp pga Corona till hösten 2020.

Volleyboll Herrar

Inför säsongen flyttade vi upp ett antal ungdomar till herrlaget, som har spelat seriespel i division 2 Norra. Laget låg på fjärde plats i serien (av tolv lag) när serien avbröts.

Ett antal i truppen har genomgått utbildning och är nu licensierade distriktsdomare vilket hjälpt oss hålla nere kostnader för domararvode i serien. Spelmässigt har laget vuxit med uppgiften och spelat jämna matcher med de ledande lagen från Luleå i norr till Gotland i söder.

U23-SM som spelades i Lund startade med vinst mot ett erfaret Floby. Vi förlorade sedan kvartsfinalen mot Habo som tog sig till final. I vår bästa match pressade vi finalvinnaren Falkenberg till 15-15 i första set och visade att vi kan utmana även de bästa lagen i Sverige.

Laget kvalificerade sig även till U20-SM (Junior-SM) som nu kommer spelas i september 2020.

Volleyboll U18

Vår U18-grupp har tagit emot flera nya spelare under året. De har spelat sammandrag i Stockholm Volley Cup, och utvecklat sina förmågor under året.

U18-SM ställdes tyvärr in på grund av pandemin.

Volleyboll Fyrmanna

Fyrmanna började höstterminen med att fortsätta vårterminens spel i level 4 men kände ganska snart att vi var redo att avancera till level 5. Gruppen har haft en stark tillväxt med ca 10 nya starka spelare samt två nya tränare under säsongen. Vi avancerade ytterligare genom att delta i ”röd-svart” nivå i level 5 i Stockholm Volley Cup. Tyvärr stoppades vi att testa level 6 med våra äldsta på grund av situationen med Corona.

Humör, närvaro och engagemang har varit mycket bra under pandemin vilket gjort tränarna oerhört glada. På grund av pandemin startade vi beachträning på Hersbyplanen under slutet av säsongen och förlängde vårterminen ända fram till midsommar, vilket var enormt uppskattat och roligt. Vårterminen avslutades med flertalet nya intresseanmälningar som har välkomnats till höstterminen. Volleyboll har blivit populärt i denna yngre åldersgrupp. (Det är ju trots allt världens femte största bollsport med 900 miljoner utövare och fans).

Kidsvolley

Den här säsongen fick klubben möjligheten att starta en kidsvolleygrupp för barn födda 2010–2013. Barnen har haft en träning per vecka och det har varit mycket lek, skratt och glädje, vilket var det primära fokuset. Kidsen spelade även Stockholm Volley Cup, i level 1 och 2, som var både uppskattat och utvecklande för alla inblandade. Här växer framtiden.

Dagläger

Efter att Talanglägret i Falköping sent ställdes pga pandemin beslutade klubben att ta saken i egna händer. För första gången har Lidingö SK arrangerat ett dagläger för våra ungdomar som spelar 6-manna volleyboll. Trots kort varsel blev det mycket uppskattat av de c:a 15 deltagarna. Lägret var fyra dagar långt, och anordnades i Gångsätrahallen. Ledare var Hanna Hellvig, Tyra

Areskoug och Theodor Neovius. Initiativet gav mersmak och kommer bli ett återkommande läger i klubbens regi.

Beachvolleyboll

Att en klubb som Lidingö SK presterar så bra på beachvolleybollsidan är anmärkningsvärt. Sandstränderna och beachplanerna på ön är få. Lidingö SK har trots det haft oerhört stora framgångar under säsongen.

Beachvolleyboll Senior

• World Tour-brons, Doha, Jonatan Hellvig (med partner utifrån)
  • SM-guld i beachvolleyboll 2020, Jonatan Hellvig (med partner utifrån)
  • SM-silver i beachvolleyboll 2020, Hanna Hellvig (med partner utifrån)
  • SM-brons i beachvolleyboll 2020, Isabelle Reffel (med partner utifrån)

Beachvolleyboll Ungdom

• U20-SM-guld 2020, Isabelle Reffel (med partner utifrån)
  • U20-SM-silver 2020, Tyra Areskoug (med partner utifrån)
  • U19-SM-brons 2020, Cecilia Malm (med partner utifrån)

Utöver dessa medaljer hade Lidingö SK ett antal ytterligare ungdomar som kämpade och hade roligt på beacherna runt om i Sverige i somras.

Framtiden

Tack vare alla dessa framgångar på ungdomssidan inomhus och i beachvolley växer Lidingö SK till att bli en klubb att räkna med i volleybollsverige! Intresset för volleyboll växer vilket vi tydligt märker inom klubben givet tillströmningen av medlemmar. Dessa drar också med sig nya tränare och föräldrar vilket är positivt.

Lidingö SK har ju trots allt ett arv att förvalta. Klubben har funnits ända sen 1933 och dessutom tagit 16 raka SM-guld i volleyboll på herrsidan vilket i sig är ett idrottsligt rekord. Just nu lägger vi grunden för en ny framgångssaga.

Skribent: Pär Berkefelt
E-post: Adressen Gömd